31 aug 2017

Gratis PPID testen **

0 Reacties

Wij willen u graag informeren over een veel voorkomende aandoening bij paarden,  pituitary pars intermedia dysfunction (PPID).

PPID is een chronische, progressieve aandoening die veel voorkomt bij oudere  paarden. Hierbij spelen hormonen een belangrijke rol.

De gemiddelde leeftijd waarbij de klinische symptomen zichtbaar worden, is  tussen 15 en 21 jaar. Maar ook jongere paarden kunnen getroffen worden door  deze aandoening.

Veel paarden met PPID ontwikkelen hoefbevangenheid.

Hoefbevangenheid is een ernstige, pijnlijke en potentieel levensbedreigende  aandoening.

Andere kenmerken van PPID zijn, overmatige (krullerige) haargroei, sloomheid en  verandering van lichaamsvorm zoals het ontwikkelen van een hangbuik.

Tijdig vaststellen en behandelen van PPID kan de kans op hoefbevangenheid en  andere ziekteverschijnselen verkleinen.

Het najaar is de beste periode om deze aandoening vast te stellen omdat het  seizoen van invloed is.

In de periode van 1 september t/m 31 oktober is het mogelijk dat u kosteloos een bloedmonster van uw paard kunt laten onderzoeken op PPID.

Meer achtergrondinformatie over deze aandoening kunt u vinden op: http://www.ppidbijpaarden.nl

Voor meer informatie of om direct een afspraak te maken met onze dierenarts,  kunt u contact opnemen met onze kliniek.

**      Let wel op dat eventuele overige kosten zoals een visite, niet binnen  deze actie vallen.

[begin]