Konijn

konijn_rassen

Inentingsacties

Voorheen was u gewend, dat er 2x per jaar een inentingsactie voor konijnen georganiseerd werd. In principe in maart-april en in september. Er is echter sinds kort een nieuwe entstof op de markt, die een goede bescherming geeft gedurende een jaar, waardoor uw konijn slechts 1x per jaar inge-ent hoeft te worden. Bovendien is in deze nieuwe entstof de myxomatose en de VHD gecombineerd, zodat uw konijn maar 1 injectie krijgt.

Ook nu vinden we het prettig om een entings-spreekuur voor konijnen te houden, zodat de kans dat u met uw konijn naast een hijgende blaffende herdershond in de wachtkamer zit te wachten, zo klein mogelijk is.
Wilt u hiervan (vrijblijvend) op de hoogte worden gehouden, dan kunt u het beste even met een van de assistenten contact opnemen. Als u eenmaal in ons systeem staat als konijn-eigenaar, krijgt u automatisch elk jaar (vrijblijvend) een uitnodiging.

In april 2014 hebben we ongeveer 50 konijnen inge-ent. De inentingsactie was op die manier een groot succes! Deze konijnen lopen in ieder geval geen risico meer op Myxomatose en VHD. Beiden nare ziektes, die overgebracht worden door muggen.

Algemeen

konijn_algemeenWie kent ze niet, de kleine schattige bolletjes met een staartje.
Konijnen zijn hele sociale dieren, daarom is het ‘t beste om een konijn niet alleen in een hokje in de tuin te houden. Een konijn heeft ruimte nodig, om te rennen en te springen en liefst ook een vriendje, om mee te knuffelen en te spelen.

Het is goed om een konijn bij een opvang of dierenwinkel te kopen; hier hebben ze het beste voor met dieren en zullen ze u adviseren over huisvesting gezondheid en voeding.

Tanden

konijn_gebitKonijnen hebben op zijn zacht gezegd een bijzonder gebit, ze hebben geen hoektanden, maar alleen twee snijtanden boven en onder en daarachter een hele rij kiezen.
De snijtanden en kiezen groeien hun leven lang door.
Achter de snijtanden in de boven kaak zitten twee extra snijtanden, deze zijn heel dun (stifttanden genoemd).

Wanneer uw konijn moeite heeft met eten, heeft dit vaak te maken met de afwijkende stand van de boven en onderkaak ten opzichte van elkaar, waardoor de tanden verkeerd afslijten. Als eerste valt op, dat de vacht van de kin van uw konijn vochtig wordt. Net alsof hij/zij een beetje kwijlt. Soms komen de voortanden naar buiten en gaan als een soort olifanten tanden groeien. Vaak zijn dan ‘binnenin’ ook de kiezen scheef gegroeid.
Verder zal uw konijn minder eten. Met name hooi zal hij niet meer willen eten. Als het probleem lang aanhoudt, zal hij vermageren.
Onder narcose is het beste zichtbaar wat er precies aan de hand is en of het probleem verholpen kan worden.

Voeding

Om er voor te zorgen dat de tanden van uw konijn niet te ver doorgroeien is het belangrijk dat het konijn zo intens en zo lang mogelijk kauwt.
Dat doel wordt bereikt als zijn voedsel caloriearm en vezelrijk is om een voldoende schurende werking te veroorzaken.
Vandaar dat het van groot belang is dat uw konijn aangepaste korrels krijgt en altijd hooi ter beschikking heeft.

Vaccinatie

Ook bij konijnen is zijn er een aantal virusziektes die door vaccineren voorkomen kunnen worden.
Wanneer wij over virusziektes praten hebben wij het over Myxomatose en VHD/RHD, deze ziektes zijn beiden erg gevaarlijk. Tegenwoordig bestaat er een inenting die met 1 injectie bescherming biedt tegen beide ziektes.

Myxomatose (konijnenziekte):

Is een virusziekte die meestal word overgebracht door muggen en vaak dodelijk verloopt.De verschijnselen zijn ontstekingen zwelling van de oogleden, maar ook rond de neus, oren en anus. In het laatste stadium eten en drinken de dieren niet meer,ze zien niets meer ten gevolge van de ooglidontsteking en ze sterven. De meeste ziektegevallen komen voor in juli, augustus en september. De enting kan vanaf de leeftijd van 5 weken gegeven worden.

VHD (Viral Haemorrhagic disease) oftewel RHD (Rabbit Haemorrhagic Disease)

Dit zijn 2 namen voor dezelfde ziekte.

Dit is een veel voorkomende dodelijke konijnenziekte, die gepaard gaat met een bloederige neusuitvloeiing en zeer acute sterfte. De ziekte is heel erg besmettelijk zijn en wordt overgebracht via besmet groenvoer waar wilde konijnen bij zijn geweest, maar ook via kleding en schoeisel. Als uw konijn ziek wordt, gaat hij zeker dood. Er zijn geen medicijnen tegen VHD.
De enting kan worden gegeven vanaf de leeftijd 5 weken oud.

Daarom raden wij u aan uw konijn jaarlijks te laten enten.