17 jun 2016

Vaccinatie voor konijnen tegen nieuwe variant RHD

0 Reacties

Begin december 2015 zijn vanuit diverse delen van het land meldingen binnengekomen over acute sterfte onder konijnen. Op grond van het ziektebeeld en de gegevens die daarover beschikbaar kwamen, ontstond al snel het vermoeden dat het hier ging om een uitbraak van VHD (Viral Hemorrhagic Disease), ook wel Rabbit Hemorrhagic Disease (RHD) genoemd. Uit verder onderzoek is gebleken dat sprake is van een nieuwe variant van het virus, namelijk het RHD2-virus.

Met ingang van 4 januari zijn de eerste vaccins tegen het RHD2 virus in Nederland verkrijgbaar. Het vaccin wordt geïmporteerd uit Spanje en kan door dierenartsen besteld worden bij de Apotheek Diergeneeskunde. Het vaccin moet na 6 weken herhaald worden (geboosterd) en is daarna een half jaar geldig.

Het is belangrijk dat konijnen verspreid op afspraak behandeld worden zodat de wachtkamer niet vol komt te zitten met konijnen die elkaar mogelijk zouden kunnen besmetten. Ent spreekuren zijn in dit geval dus geen goed idee. Omdat een flesje 10 dosis bevat, willen wij proberen om een dag hiervoor te plannen, zodat wij dit tegen een gereduceerd tarief kunnen enten.  Dit kan alleen op afspraak omdat wij dan gaan zorgen dat u geen andere konijnen treft in de wachtkamer. Ook moet dit worden afgewogen tegen het risico dat uw konijn loopt op besmetting als het niet gevaccineerd wordt.

Wilt u uw konijnen tegen deze variant laten inenten?  Neem dan contact op met onze assistenten, zodat wij een planning kunnen maken.

Voor konijnen die al een eerste vaccinatie tegen RHDV2 hebben gehad en de booster moeten krijgen, is een ent spreekuur wel goed mogelijk.

De kosten zijn als volgt:

1 konijn ,   22,65 dit is inclusief consult.

2 en meer,  konijnen 14.40 per stuk.

Let op: het nieuwe vaccin beschermt alleen tegen het RHD2 virus. Om te beschermen tegen myxomatose en het RHD1 virus dienen konijnen ook de reguliere inenting te ontvangen. Mocht uw konijn ook deze inenting nodig hebben, overleg dan met uw dierenarts welk schema het beste aangehouden kan worden om beide vaccinaties te geven.

Virus:

VHD is een ziekte die wordt veroorzaakt door een virus: het RHD-virus. Dit virus, dat zeer besmettelijk is, verspreidt zich door direct contact tussen konijnen en ook indirect via urine, uitwerpselen, water, voedsel, kleding, handen en hokken. Stekende insecten kunnen ook een rol spelen in de verspreiding. Het virus kan tot ernstige ziekte en sterfte leiden bij konijnen (zie symptomen), maar is niet gevaarlijk voor mensen of andere gezelschapsdieren zoals honden, katten, cavia’s en andere knaagdieren.

Symptomen:

Een konijn dat geïnfecteerd is met de klassieke variant van het virus zal veelal binnen 24-48 uur sterven. Bij RHD2 bedraagt deze termijn gemiddeld 3-5 dagen. In beide gevallen zien we soms (acute) benauwdheid, koorts, bloedingen en zenuwverschijnselen vlak voordat het konijn overlijdt. Daarnaast kan bij RHD2 een meer chronisch ziektebeeld gezien worden waarbij het konijn gedurende langere periode algemeen ziek kan zijn.  Vaak is er echter niets te zien aan konijnen met deze ziekte totdat ze acuut ziek worden en vrijwel meteen daarna sterven.

Behandeling :

Er is op dit moment geen behandeling voorhanden voor konijnen die ziek zijn als gevolg van een infectie met het RHD-virus.

Bron: LICG

konijnen